Nowadays, Artificial Intelligence (AI) applications have increasingly integrated into all aspects of daily life, especially among the young generations such as Generation Z and Generation Alpha. Accordingly, this research attempts to study both generations’ usages and perceptions towards AI apps in Egypt using the uses and gratifications theory as the main theoretical framework. A qualitative approach was applied in the present study by conducting four different focus group discussions to gain diverse understandings and perspectives from each generation's participants regarding their use of current AI apps. This study will seek to explore several practices, motivations, and experiences behind participants using AI technologies and the gratifications they gain from those apps. The present research therefore gives a refined look into the role of applications of AI in today's lives by examining and comparing how Gen-Z and Gen-Alpha interact with and perceive AI.
في الوقت الحاضر، أصبحت تطبيقات الذكاء الاصطناعي (AI) مدمجة بشكل متزايد في جميع جوانب الحياة اليومية، لا سيما بين الأجيال الشابة مثل الجيل زد (Generation Z) والجيل ألفا (Generation Alpha). بناءً على ذلك، تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف استخدامات الجيلين ومدركاتهم نحو تطبيقات الذكاء الاصطناعي في مصر، وذلك باستخدام نظرية الاستخدامات والإشباعات كإطار نظري رئيسي. اعتمدت الدراسة المنهج الكيفي من خلال إجراء أربع مجموعات نقاشية مختلفة بهدف تحقيق فهم متنوع لوجهات نظر المشاركين من كل جيل فيما يتعلق باستخدامهم لتطبيقات الذكاء الاصطناعي الحالية. تسعى هذه الدراسة إلى استكشاف الممارسات والدوافع والتجارب وراء استخدام المبحوثين لتطبيقات الذكاء الاصطناعي، وكذلك الإشباعات التي يحققونها من هذه التطبيقات.
Asaad, I. (2025). AI APPS, USAGES AND PERCEPTIONS AMONG GEN-Z AND GEN-ALPHA IN EGYPT: A QUALITATIVE STUDY. Journal of Media and Interdisciplinary Studies, 4(11), -. doi: 10.21608/jmis.2025.366748.1064
MLA
Islam Nasser Asaad. "AI APPS, USAGES AND PERCEPTIONS AMONG GEN-Z AND GEN-ALPHA IN EGYPT: A QUALITATIVE STUDY", Journal of Media and Interdisciplinary Studies, 4, 11, 2025, -. doi: 10.21608/jmis.2025.366748.1064
HARVARD
Asaad, I. (2025). 'AI APPS, USAGES AND PERCEPTIONS AMONG GEN-Z AND GEN-ALPHA IN EGYPT: A QUALITATIVE STUDY', Journal of Media and Interdisciplinary Studies, 4(11), pp. -. doi: 10.21608/jmis.2025.366748.1064
VANCOUVER
Asaad, I. AI APPS, USAGES AND PERCEPTIONS AMONG GEN-Z AND GEN-ALPHA IN EGYPT: A QUALITATIVE STUDY. Journal of Media and Interdisciplinary Studies, 2025; 4(11): -. doi: 10.21608/jmis.2025.366748.1064